Frakt och leverans

Alla mattor som visas på vår hemsida finns i lager. Vanligtvis är leveranstiden 2-8 arbetsdagar inom Sverige, räknat från när varan skickats. Undantag kan förekomma vilket isåfall visas på mattans sida.

Vi försöker packa och skicka iväg våra leveranser så fort som möjligt, oftast samma dag eller dagen efter du lagt din beställning hos oss. När dina varor är skickade får du ett mail med mer information samt spårnings-ID så du kan följa din leverans.
Vi erbjuder minst ett leveransalternativ med fri frakt på leveranser inom Sverige, oavsett hur mycket du handlar för. Frakten är dessutom klimatkompenserad.

Om fri hemleverans inte ingår i din beställning så kan det köpas till för 300 kr.
För ändring av adress eller namn på en sändning som redan skickats iväg tar vi ut en avgift på 300kr. Denna avgift tas ut för att täcka de kostnader som uppstår och som vår speditör debiterar oss för.

Vid ändring av sändning kontaktar du oss via info@mattfabriken.se och uppger ditt ordernummer, sändningsnummer samt vad du önskar ändra. Observera att ändringar av leverans kan påverka leveranstiden, detta är inget som vi på Mattfabriken kan påverka.

Önskar du göra tillval som speditören tar ut en avgift för så debiteras du även för denna avgift.

Avgift/Avgifterna faktureras till den person och mail som köpet gjorts av.
Att frakten är klimatkompenserad innebär att vi som företag tar ansvar för den klimatpåverkan våra transporter har genom att ge pengar till projekt som minskar eller binder växthusgaser någon annanstans.

Detta innebär att vi ger pengar till olika projekt vars syfte är att minska/binda växthusgaser. Exempel på dessa projekt kan vara trädplantering i Amazonas och att utveckla förnybara energikällor i utvecklingsländer så att de kan minska sina behov av kol och olja.
Din beställning levereras antingen med hemleverans eller till DHL Service Point beroende på hur stort ditt paket är samt hur mycket det väger.

Paket som väger mer än 20kg levereras alltid med hemleverans.
Paket som är längre än 150cm levereras oftast med hemleverans.
Flera av våra mattor går att vika, om de väger under 20kg så skickas dessa till ombud.

Om du beställt flera mattor så kommer dessa skickas på samma sätt. Går alla mattor att skicka till ombud så kommer de antingen packas ihop till ett paket eller skickas som separata försändelser vilket isåfall innebär att du kommer få flera aviseringar.

Om du beställt flera mattor och någon av dem behöver gå som hemleverans så kommer alla mattor skickas tillsammans som hemleverans. Observera att hemleverans sker till tomtgräns/port eller så nära som möjligt baserat på framkomlighet.

Du får mer information om hur din beställning skickas i leveransbekräftelsen som kommer via mail. Vill du veta hur en specifik matta packas och skickas innan du beställer? Kontakta oss på info@mattfabriken.se
Efter att din beställning har skickats iväg från oss så kommer du få en leveransbekräftelse via mail med spårningslänk där du kan följa ditt pakets resa.
Som kund ska du inspektera leveransen och se till så att emballage ser helt ut. Skulle du se en eventuell skada så ska du vägra ta emot leveransen och rapportera det som leveransskada till leveransbolaget eller kontakta vår kundtjänst via mattfabriken@info.se så hjälper vi dig.
Vi försöker skicka iväg alla ordrar så fort det går, oftast samma dag eller nästkommande arbetsdag från när en order lagts. Leveransstatusen uppdateras dock inte förrän DHL har registrerat försändelsen, vilket görs när försändelsen ankommit till deras terminal. Det kan därför ta någon dag innan leveransstatusen uppdateras.

Har du inte fått din beställning inom 5 arbetsdagar från att den skickats från oss kan du kontakta oss via info@mattfabriken.se så hjälper vi dig att spåra försändelsen.

Beställningar

Du kan lägga till din rabattkod på flera ställen. Antingen lägger du till den i din varukorg under fliken "Rabattkod", eller så lägger du till den i kassan i rabattkodsfältet till höger. Om rabattkoden är giltig och tillagd på ett korrekt sätt så kommer detta synas i kassan.

För att kunna utnyttja din rabattkod så måste du lägga till rabattkoden innan du genomför ditt köp. Rabattkoder kan ej läggas till i efterhand.
Att en rabattkod inte funkar kan bero på att den ej är korrekt inskriven eller att rabattkoden inte längre gäller.

Börja med att kontrollera att rabattkoden är korrekt inskriven och att stora och små bokstäver är inskrivna korrekt. Om din rabattkod fortfarande inte fungerar så kan det bero på att den har gått ut ur datum och inte längre gäller eller att den inte går att kombinera med andra erbjudanden eller rabatter.

Behöver du hjälp kan skicka ett mail till vår kundtjänst info@mattfabriken.se så hjälper vi dig.
Har du ändrat dig? Skicka ett mail till vår kundtjänst info@mattfabriken.se så försöker vi hjälpa dig.

Har din order redan packats och/eller skickats så kan vi ej ändra eller ta bort ordern. Isåfall behöver du göra en retur när varorna kommer fram till dig och/eller lägga en ny beställning.
Har du ångrat dig? Maila omedelbart vår kundtjänst info@mattfabriken.se så ska vi försöka hjälpa dig.

Har din order redan packats och/eller skickats så kan vi ej annullera ordern vilket innebär att du kommer behöva göra en retur när du tagit emot varorna (se Returer och reklamation).

Returer och reklamation

100 dagars öppet köp vid obrutet emballage
14 dagars öppet köp vid brutet emballage.


Enligt distansavtalslagen har du som privatperson rätt att returnera dina beställda varor i väsentligt oförändrat skick utan att ange någon anledning (gäller ej företag och gäller ej specialbeställda storlekar).

Ångerfristen börjar gälla dagen du tagit emot varan. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.
Du som kund har rätt att undersöka och prova produkten. Om du önskar byta en vara så behöver du returnera din vara (se Returrätt ) för återbetalning och lägga en ny beställning.

Observera att bytes-/returrätt endast är 14 dagar vid brutet emballage.
Vid ånger, vänligen gå in på denna sida och följ instruktionerna där.

Kostnaden för en retur via DHL Service Point är 119kr per paket/kolli
Kostnaden för en retur via DHL Hemleverans är 350kr per paket/kolli

Vid retur skall orginalförpackningen användas. Om varan packas in på annat sätt och av den anledningen skadas under transport kan kunden komma att debiteras för skadorna.
Kostnaden för att skicka tillbaka en beställning betalas av köparen.

Kostnaden för en retur via DHL Service Point är 119kr per paket/kolli
Kostnaden för en retur via DHL Hemleverans är 350kr per paket/kolli
Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Det kan handla om funktions-, material- och fabrikationsfel på varor som du har köpt hos oss.

Vid reklamation, vänligen gå in på denna sida och följ instruktionerna där så hjälper vi dig.

Betalningar

Hos oss kan du betala med följande betalningsalternativ:
- Kreditkort: Vi accepterar Visa och Mastercard
- Digitala plånböcker: Vi accepterar Apple pay och Google pay
- Klarna: Klarna pay later, Klarna pay now och Klarna slice it Betalningar med Klarna hanteras direkt inom Klarnas gränssnitt. Om du har problem eller frågor angående betalningar med Klarna så måste ni vända er direkt till Klarna.
På mattfabriken.se betalar du tryggt och säkert. Alla våra betalningsalternativ är krypterade och går genom PCI-kompatibla servrar samt stödjer 3D Secure Checkout.

Produktspecifika frågor

De flesta nya mattor kan ha en del lukt kvar från produktionen. Detta gäller särskilt mattor i naturmaterial såsom ull och bomull.

Denna lukt är helt normal och försvinner med tiden. Det kan även hjälpa att dammsuga mattan samt vädra rummet.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Vi hjälper dig!